Přesně před třiceti lety, 1. července 1979, uvedla společnost Sony na japonský trh svůj první walkman. Ačkoliv Sony s koncepcí osobních stereo přehrávačů se sluchátky nepřišla jako první, zásadně přispěla k jejich masovému rozšíření a dala jim název. Ten se udržel dodnes, i když už patří technologicky zcela odlišným přístrojům.

Masaru Ibuka, jeden ze spoluzakladatelů Sony, s oblibou využíval jeden z přenosných kazetových rekordérů vybavený sluchátky k ukrácení dlouhé chvíle při transkontinentálních letech. Vyšší hmotnost přístroje však sedmdesátiletému Ibukovi na cestách překážela. Požádal proto ředitele divize kazetových přehrávačů, jímž byl Kozo Ohsone, aby mu sestavil praktičtější aparát. Jeho základem se stal diktafon Sony Pressman, který technici zbavili všeho, co souviselo s nahráváním, a naopak do něj namontovali součástky potřebné pro stereofonní poslech. Ibuku výsledek nadchl natolik, že začal přesvědčovat vedení Sony, aby odsouhlasilo vývoj sériové verze.

Skeptici se obávali, že novátorský přístup k poslechu hudby zákazníci nepřijmou. Další spory vyvolával i název, pod nímž se měl výrobek prodávat. Slovo Walkman připadalo části manažerů nevhodné a chtěli je ještě na poslední chvíli změnit. Vyhovět jejich přání by však znamenalo hodit do stoupy už vytištěné propagační materiály a obaly, takže nakonec zvítězila pragmatická varianta název ponechat.

Pomalý rozjezd

S prodejem prvního walkmanu, jenž nesl typové označení TPS-L2, se v Japonsku začalo 1. července 1979. Přístroj byl z dnešního pohledu výjimečný tím, že se k němu daly připojit hned dva páry sluchátek. Kvůli tomu byl také vybaven tlačítkem, po jehož stisku se snížila hlasitost reprodukce a aktivoval se mikrofon, který zajišťoval komunikaci mezi oběma posluchači bez nutnosti sundat sluchátka.

Evoluce walkmanu od kazet přes MP3 přehrávač po mobil.

Během prvního měsíce prodeje si svého majitele našly jen tři tisícovky těchto modro-stříbrných krabiček, což byl počet hluboko zaostávající za očekáváním. Firma proto do ulic a obchodů vyslala propagátory, kteří měli potenciálním kupcům umožnit, aby si neobvyklý hudební zážitek vyzkoušeli na vlastní uši. Kampaň zabrala tak, že na konci srpna už byla celá třicetitisícová série vyprodána a obchodníci hlásili další davy zájemců.

Na zahraničních trzích Sony hodlalo svůj výrobek nabízet pod názvy jako Soundabout, Stowaway nebo Freestyle. Slovo walkman ale mezi tím prostřednictvím turistů proniklo do povědomí i mimo ostrovy vycházejícího slunce, a tak bylo původní označení ponecháno. Původně podceňovaný výraz walkman se časem stal v řadě jazyků synonymem pro jakýkoliv kapesní přístroj sloužící k poslechu hudby.

Obchodní úspěch však měl pro Sony i stinnou stránku. Už v roce 1977 si totiž principiálně obdobný přehrávač, pojmenovaný stereobelt, nechal patentovat brazilský vynálezce německého původu Andreas Pavel. Ten vedl se Sony vleklý právní spor, který nakonec v roce 2003 skončil mimosoudní dohodou, v níž se firma zavázala vyplatit Pavelovi blíže neupřesněnou finanční kompenzaci.

Přes discmany a MP3 přehrávače k mobilům

MP3 přehrávače mají nesrovnatelně větší kapacitu než staré kazety.

Do roku 1999, kdy walkman oslavil své dvacáté narozeniny, vyrobilo Sony celkem 186 milionů těchto zařízení. Ačkoliv s ústupem kazetových přehrávačů z trhu ztratila značka walkman část svého někdejšího lesku, používá Sony tuto ochrannou známku k označení svých audio výrobků dodnes.

Zatímco na jednu kazetu do walkmana se vešla nanejvýš dvě hudební alba, v MP3 zařízeních není problém mít stovky alb. Na špičkové přehrávače se zároveň vejde i několik desítek filmů. Technologie MP3 umožňuje nejen kopírování hudby z běžných hudebních nosičů, ale i nákup a stahování hudby z internetu, kde vznikly specializované stránky, například iTunes od firmy Apple nebo české i-legálně.

MP3 přehrávače se zabydlují i v mobilech, značka Walkman stále žije.MP3 přehrávače však nyní zažívají podobný osud jako jejich kazetový předchůdce, nahrazují je mobilní telefony umožňující přehrávání hudby. “Loni jsme přehrávačů prodali za první půlrok skoro 4000 kusů, letos je jich s bídou 1500 za stejné období,” uvedla mluvčí jednoho z největších internetových obchodů Kasa.cz Jitka Součková.

Nástupcem klasických MP3 přístrojů jsou mobilní telefony s možností přehrávání hudby. Přehrávačům se vyrovnají velikostí paměti, kvalitou poslechu a navíc umožňují mít vše potřebné v jednom zařízení. Podíl mobilů s MP3 podle mluvčí T-Mobile Martiny Kemrové roste v závislosti na implementaci do nových telefonů nižší cenové kategorie. Nyní je MP3 přehrávačem vybaveno 59 procent prodávaných mobilů.

Foto: profimedia.cz, Sony, Sony Ericsson

Zdroj: www.tyden.cz

Linkuj si!      Jaggni to!Jaggni to!   Pridej na Seznam  
JOSEF KUBÍK nákladní autodoprava

Zanechej komentář