Chci si koupit telefon od generálního ředitele, nebo raději od modelky? I tak se mohl včera večer sám sebe ptát zájemce o nový iPhone. Čeští operátoři ho začali prodávat o půlnoci ze čtvrtka na pátek.

V prodejně T-Mobile na pražské Národní třídě nechyběl generální ředitel Roland Mahler, u O2 na Václavském náměstí zase telefony nabízela modelka a moderátorka Agáta Hanychová. Vodafone o půlnoci prodával iPhone jen prostřednictvím e-shopu.

Tank a iPhone u Muzea

O2 pro půlnoční prodej angažoval Agátu Hanychovou.

Je čtvrtek, pár minut před půlnocí. Před Národním muzeem na pražském Václavském náměstí stojí tank připomínající události, které se zde odehrály před čtyřiceti lety. Lidé si čtou nápisy na zdech, odsuzující okupaci. U pomníku Jana Palacha hoří svíčky. Stačí ale přejít magistrálu a padesát metrů od tanku jste zpátky v realitě České republiky roku 2008.

U dveří prodejny O2 postávají ve frontě desítky lidí s pořadovými čísly na zápěstí. Displej odpočítává čas zbývající do zahájení prodeje mobilního telefonu, který pobláznil celý svět. Jen kvůli máločemu jsou dnes lidé ochotni stát frontu, natož o půlnoci.

Lidí je ale méně, než operátor možná očekával. Žádné davové šílenství, lidé v klidu čekají, až na ně dojde řada. Prodej je poměrně zdlouhavý, vyřizování smluv chvíli trvá, takže ještě v jednu hodinu ve frontě stále postávají lidé, kteří přišli dlouho před půlnocí.

Jablka a šampaňské na Národní

Prodej u T-Mobile zahájil generální ředitel Roland Mahler (vpravo).

Před prodejnou společnosti T-Mobile na Národní třídě čekají ve stejnou dobu také desítky zájemců o nový iPhone. Na stolcích v prodejně jsou mísy s jablky. Nenakousnutými, což není moc stylové. Ochranka pouští zájemce po malých skupinkách do prodejny, i tady trvá nákup poměrně dlouho, takže se lidé musí obrnit trpělivostí. Hostesky roznášejí sklenky šampaňského. “Tady se chlastá na veřejnosti! Přitom na Praze 1 je to zakázaný,” komentuje scénu kolem procházející bezdomovec.

3G mobil bez 3G sítě

T-Mobile na rozdíl od O2 nedisponuje 3G sítí, takže rychlý přenos dat, jedna z výhod iPhonu, zákazníci tohoto operátora využít nemohou. Mluvčí T-Mobile Martina Kemrová připouští, že to je trochu handicap. “Na druhou stranu ani Vodafone 3G síť nemá a O2 nabízí 3G jen ve dvou městech (v Praze a v Brně, pozn. red.), takže si nemyslím, že by naši zákazníci byli nějak zvlášť ochuzeni. Navíc nabízíme největší pokrytí technologií EDGE. Každý uživatel, který bude iPhone používat k takovým těm běžným věcem jako k surfování po internetu, stahování e-mailů, prohlížení klipů na YouTube, tak to vše může dělat i s EDGE.”

V této souvislosti je třeba doplnit, že O2 tento týden oznámil své plány na rozšíření pokrytí sítí 3G do konce roku 2009 o dalších 20 až 30 měst. Během dvou až tří let chce pokrýt více než 70 % populace.

Nicméně pro řadu čekajících lidí není, jak se zdá, rychlý přenos dat vůbec důležitý. “Že bych nějak extra brouzdal po internetu, to ne. Maximálně e-maily. Beru to jako nedůležitý doplněk,” říká Lukáš, čekající před prodejnou T-Mobile. 3G nechybí ani Josefu Žilákovi, čekajícímu ve tejné frontě: “3G nepoužívám vůbec. iPhone má WiFi, hot-spotů jsou mraky, doma mám WiFi, v práci je WiFi, takže 3G je sice hezký marketing, ale nemyslím si, že to v dnešní době má nějaký velký význam.”

Proč právě iPhone? A proč o půlnoci?

První zájemci...

Co vede člověka k tomu, že se o půlnoci vypraví pořídit si nový mobil, který by si stejně dobře mohl koupit i zítra? A proč právě iPhone vyvolal takové nadšení? Je to tak unikátní přístroj, nebo jen firmě Apple vyšly její marketingové záměry?

Martina Kemrová z T-Mobile na otázku, proč právě při startu iPhonu firma organizuje půlnoční prodej, odpovídá: “iPhone je úplně jiný typ přístroje než ostatní, to prostě není normální mobil. Úplně všechny okolnosti, které provázejí launch iPhonu, jsou jiné než u ostatních mobilů, a to říkám v jakémkoli slova smyslu. Stejně tak bych se mohla já zeptat všech novinářů, proč tak moc píší o iPhonu a ne o jiném mobilu.”

I lidé ve frontě přiznávají, že iPhone je mimo jiné otázkou stylu a módního trendu. Ale mluví i o funkčnosti. Marek Zábrodský, provozovatel serveru iPhone.cz, který čeká ve frontě u O2, říká: “Mám už první generaci a tato druhá má některé výhody. Určitě je to výjimečný telefon. Podobné ovládání a funkce sice nabízejí i některé další telefony, ale vše je stokrát složitější než u iPhonu. Díky němu jsem si potom pořídil i Apple počítač.”

Vysloveně kritické hlasy celkem logicky slyšet nejsou. Ve frontě na iPhone člověk sotva narazí za skalního příznivce konkurenčních přístrojů a operačních systémů.

Důvody pro půlnoční nákup mohou být různé. “Přišel jsem se podívat spíše ze zábavy. V Londýně jsem u toho nebyl, tak alespoň v Praze. Když je tady jen takhle málo lidí, iPhone si koupím. Kdyby tu ale byla stometrová fronta, tak jsem se podíval a šel jsem domů,” zní jeden z důvodů. “Vždycky chodím na podobné půlnoční akce, například půlnoční premiéry v kině,” říká jiný zákazník. A důvod dalšího je zcela pragmatický: “Zítra odjíždím na tři týdny a chtěl jsem to ještě stihnout.”

Zdroj: www.tyden.cz

Linkuj si!      Jaggni to!Jaggni to!   Pridej na Seznam  
JOSEF KUBÍK nákladní autodoprava

Zanechej komentář