Praha – Návrh na zákaz páteční jízdy kamionů je politickou taškařicí, která nám paradoxně díky extrémnímu počtu výjimek umožní jezdit častěji než dnes. Tak hodnotí dopravci z Česmadu středečníí rozhodnutí vlády.

Ta sice schválila návrh ministerstva dopravy (MD), aby se nedělní zákaz jízdy kamionů rozšířil i na pátek mezi 15. a 18. hodinou, nicméně zároveň souhlasila se zdvojnásobením výjimek, kdy bude možné zákaz ?obejít”. Těch bude podle návrhu dvacet šest místo současných třinácti.

?Obecně je páteční zákaz jízdy kamionů nesmysl, který nemá šanci v poslanecké sněmovně projít. Protože se ale jedná o handl a politické hrátky, které mají udržet vládní koalici při životě, dopadl nakonec návrh jako chytrá Horákyně,” vysvětluje Deníku tajemník Česmadu Martin Špryňar s tím, že Martina Bursíka zákaz sice udrží ve vládě, nicméně díky za množství výjimek, které do návrhu propašovalo MD, by měli dopravci Bursíkovi naopak poděkovat. ?Teoreticky bychom se mohli radovat, budeme moct jezdit častěji než dnes,” dodává Špryňar.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které na konečné podobě návrhu s MD spolupracovalo patnáct měsíců, však názory dopravců nepřijímá. ?Tu obavu, že by kvůli výjimkám byli kamiony na silnicích častěji, nemáme. My sami jsme MD některé výjimky navrhovali,” tvrdí mluvčí MŽP Jakub Kašpar.

Jako problém nevidí rozšíření výjimek ani mluvčí MD Karel Hanzelka. ?Rozšířením výjimek ušetříme lidskou práci. Až dosud museli dopravci o povolení vyjet v těchto případech speciálně žádat. To teď odpadne, jde pouze o odstranění byrokracie,” vysvětluje krok MD Hanzelka.

Zatímco MŽP se tváři spokojeně, nespokojená je naopak zelená rebelka a poslankyně Věra Jakubková. ?Těch šestadvacet výjimek ten páteční zákaz jízdy kamionů úplně devalvuje. Zákon je v tom případě nesmyslný, jakoby nebyl,” myslí si a dodává poslankyně, ke které v současnosti vzhlíží většina dopravců s nadějemi. Do sněmovny se má dostat její vlastní novela, který v původním sice znění zakazuje jízdu kamionů i v sobotu, Jakubková je však ochotna návrh přepracovat. ?Po schůzce s dopravci jsem došla k názoru, že je potřeba najít kompromis, který by měl podporu napříč politickým spektrem. Právě tím by mohl být návrh, který by kamionům páteční jízdu nezakazoval, ale naopak by zvyšoval mýtné,” představuje poslankyně návrh, se kterým souhlasí i dopravci.

Proti vládnímu návrhu včera vystoupila i hospodářská komora. Ta vydala prohlášení, že zákaz nepříznivě dopadne zejména na dopravní firmy. ?Ekonomické dopady pouze na průmyslovou sféru představují zvýšení nákladů o zhruba 8,5 miliardy korun ročně,” vysvětluje prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Zdroj: azpravy.cz

gelové nehty
Linkuj si!      Jaggni to!Jaggni to!   Pridej na Seznam  
JOSEF KUBÍK nákladní autodoprava

Zanechej komentář